Η διατήρηση της ελληνικής κυριαρχίας σε διάφορες κατηγορίες πλοίων επί μακρόν δεν είναι τυχαίο γεγονός. Οφείλεται, στις ικανότητες και στη διορατικότητα των Ελλήνων εφοπλιστών, στη μακροχρόνια συσσώρευση εμπειρίας και στο “ναυτικό μας δαιμόνιο”.
Οι σύγχρονοι Οδυσσείς, κατόρθωσαν στις δεκαετίες που ακολούθησαν από την λήξη του τελευταίου Παγκοσμίου Πολέμου να δημιουργήσουν εμπορικούς στόλους και να πρωταγωνιστούν στο παγκόσμιο θαλάσσιο εμπόριο.
Στην πρόσφατη επίσημη ετήσια έκθεση της, η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών αναφέρει ότι πάνω από το 20% της παγκόσμιας χωρητικότητας ανήκει σε ελληνικών συμφερόντων εταιρείες, ενώ τα πλοία των “Γκρικς” ελέγχουν το 60% της Ευρωπαϊκής Ναυτιλίας.
Η δύναμη της ελληνικής ναυτιλίας, εκφράζεται σε όλους τους διεθνείς ναυτιλιακούς οργανισμούς. Μάλιστα, σε αυτή τη φάση, πέντε στελέχη της ελληνικής ναυτιλίας, είναι επικεφαλής ισάριθμων διεθνών ναυτιλιακών οργανισμών. Οι τέσσερις είναι γυναίκες και ο ένας είναι άνδρας.
Επίσης, υπάρχουν και άλλοι εφοπλιστές και τεχνοκράτες που πλαισιώνουν όλους τους οργανισμούς της παγκόσμιας ναυτιλίας.
Οι πέντε πρόεδροι που σήμερα εκπροσωπούν την ελληνική ναυτιλία είναι οι εξής:
Ο Γιάννης Ξυλάς στην Intercargo, που διαδέχθηκε πρόσφατα, τον επίσης Έλληνα, Δημήτρη Φαφαλιό, στην ηγεσία της διεθνούς ναυτιλιακής ένωσης των φορτηγών πλοίων.
Η Σεμίραμις Παληού, που είναι πρόεδρος της Intermepa και διατηρεί τη θέση της προέδρου και της Helmepa.
Η Μαρίλυ Φραγκίστα, που είναι πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών της Μάλτας.
Η Έλπη – Ελπινίκη Πετράκη, που επανεξελέγη πρόεδρος της WISTA International.
H Θεοδώρα Ρήγα, είναι πρόεδρος της MedCruise και πήρε τη θέση της Τουρκάλας Figen Ayan.
Αλλά, ας τους δούμε αναλυτικά:
Ο Γιάννης Ξυλάς, πρόεδρος της Intercargo
Ο Γιάννης Ξυλάς, εξελέγη νέος πρόεδρος της Intercargo, κατά τη γενική συνέλευση του διεθνούς ναυτιλιακού οργανισμού, που έγινε στο Λονδίνο και θα αντικαταστήσει τον Δημήτρη Φαφαλιό την 1η Ιανουαρίου 2025.
Υπενθυμίζεται ότι ο Δημήτρης Φαφαλιός ανέλαβε την προεδρία την 1η Ιανουαρίου του 2019.
Αντιπρόεδροι του διοικητικού συμβουλίου της Intercargo θα είναι ο Uttam Kumar Jaiswal της Pacific Basin Shipping Limited και η Μεταξία Ψάλτη, της Neda Maritime Agency.
Επισημαίνεται ότι Uttam Kumar Jaiswal παραμένει στη θέση που κατείχε στο διοικητικό συμβούλιο της Intercargo, ενώ η Μεταξία Ψάλτη αντικαθιστά τον τέως αντιπρόεδρο Σπύρο Ταράση.
Ο Γιάννης Ξυλάς, προέρχεται από μια παραδοσιακή ναυτική οικογένεια των Καρδαμύλων της Χίου. Λέγεται ότι το αρχικό επώνυμο της οικογένειας ήταν Ποντικός, όμως, επειδή ο γενάρχης μετέφερε ξυλεία με το καΐκι του, πήρε το προσωνύμιο “Ο Ξυλάς”.
Ο Γιάννης Α. Ξυλάς είναι ο κύριος εκπρόσωπος αυτής της ναυτικής οικογένειας, ενώ τα παιδιά του, Αντώνης, Διαμαντής και Μάρκος, αποτελούν την νεότερη γενιά.
Ο Γιάννης Ξυλάς, που είναι γιος του Αντώνη Ιωάννη Ξυλά, σήμερα είναι ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Ariston Navigation Corp. και της “Μέλισσα” Ναυτική Εταιρεία.
Αποφοίτησε από το Κολλέγιο Αθηνών το 1982 και από το Πανεπιστήμιο της Πενσυλβάνια με ειδίκευση στα οικονομικά το 1986, όπου παρακολούθησε επίσης μια σειρά από μαθήματα στο Wharton School of Business.
Το 1987, ολοκλήρωσε ένα 9μηνο πρόγραμμα στελεχών επιχειρήσεων στο κέντρο εκπαίδευσης της Citicorp στη Νέα Υόρκη.
Μετά τον απροσδόκητο θάνατο του πατέρα του, επέστρεψε στην Ελλάδα αναλαμβάνοντας τη διεύθυνση της Astron Maritime SA, μιας οικογενειακής επιχείρησης διαχείρισης, τότε, είκοσι πλοίων χύδην φορτίου.
Αργότερα ίδρυσε την Ariston Navigation Corp., που ειδικεύεται σε φορτηγά πλοία και containers, και τη Μέλισσα Ναυτική Εταιρεία, η οποία ειδικεύεται στον σχεδιασμό και τη λειτουργία τσιμεντοφόρων πλοίων.
Σήμερα, ο Όμιλος διαχειρίζεται ένα στόλο από οκτώ πλοία: Δύο από αυτά είναι Camsarmax και 5 Handysize. Η συνολική χωρητικότητα του στόλου ανέρχεται σε 344.154 dwt.
Ο Γιάννης Ξυλάς, συμμετέχει ενεργά στα θεσμικά όργανα του ελληνικού εφοπλισμού και σήμερα είναι ταμίας της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών.
Επίσης, είναι μέλος του American Bureau of Shipping, της Ελληνικής Εθνικής Επιτροπής του Lloyd’s Register, του Διοικητικού Συμβουλίου της Helmepa και έχει υπηρετήσει δύο θητείες ως πρόεδρος της Ναυτιλιακής Λέσχης Πειραιώς.
Η πρώτη σύζυγος του Γιάννη Ξυλά, ήταν η Μαρία Δ. Πατέρα, αδελφή του Νίκου Πατέρα, που πέθανε πριν το 2021.
Η δεύτερη γυναίκα του Γιάννη Ξυλά είναι η ΄Ελενα Μαντζαβίνου, κόρη του καθηγητή Οδοντιατρικής του Πανεπιστημίου Αθηνών Ζαχαρία Μαντζαβίνου και αδελφή της Μαρίζας Μαντζαβίνου, πρώην γυναίκας του Τζώρτζη Κουτσολιούτσου.
Η οικογένεια
Ο Μιχαήλ Μάρκου Ξυλάς (1899 -1982) θεωρείται ο γενάρχης της οικογένειας, ο οποίος ίδρυσε την ναυτιλιακή εταιρεία Faros Shipping Ltd στο Λονδίνο.
Στην εταιρεία, το 1958, εισήλθε ο ανιψιός του, δικηγόρος Αντώνης Ι. Ξυλάς ( 1921 -1987), ο οποίος ήταν παντρεμένος με την Κυριακή Πουτού, κόρη του Παναγιώτη Πουτού, που κατείχε ποσοστά στην εταιρεία.
Το 1963 ιδρύθηκε η Pyrsos Shipping Company Ltd στον Πειραιά και το 1964 η ναυτιλιακή εταιρεία Ariston Maritime.
Τα γραφεία της εταιρείας στη Βρετανική πρωτεύουσα, στο Λονδίνο, ανέλαβαν οι Μ.Μ. Ξυλάς και Α. Κομνηνός και στον Πειραιά, τα αδέλφια Αντώνης και Μάρκος Ξυλάς ( 1913 – 2001), ο οποίος ως πλοίαρχος ταξίδευε με τα πλοία της εταιρείας.
Το 1982, έτος που πέθανε ο Μ.Μ. Ξυλάς, τη διεύθυνση της εταιρείας ανέλαβε ο Αντώνης Ι. Ξυλάς. Όμως, το 1987, πέθανε και ο Αντώνης Ξυλάς, οπότε η ναυτιλιακή επιχείρηση πέρασε στη νεότερη γενιά.
Ο Νίκος Κομνηνός – Ξυλάς ανέλαβε το γραφείο στο Λονδίνο και το γραφείο της Ακτής Μιαούλη,ο Ιωάννης Α. Ξυλάς.
Η εταιρεία Faros, από το 1950 έως τα μέσα της δεκαετίας του 1980 ναυπήγησε περί τα σαράντα πλοία. Μάλιστα από το 1968 μέχρι το 1988, από τα ναυπηγεία IHI παρέλαβε τριάντα τέσσερα πλοία.
Όμως, προς το τέλος της δεκαετίας του ’80, η Ματρώνα Ξυλά – Ergon, μαζί με τον γιό της Νίκο Κομνηνό – Ξυλά, αυτονομήθηκαν με τις εταιρείες Faros και Astron.
Ο Ιωάννης Α. Ξυλάς, με τις αδελφές του, Χαρά Σταματιάδη και Κατερίνα Ξυλά – Loth, ίδρυσαν το 1989 την ναυτιλιακή εταιρεία Pyrsos Managing Company και το 2002, την Ariston Navigation Corp.
Η Έλπη Πετράκη πρόεδρος της WISTA International
Η επανεκλογή στην προεδρία της WISTA International της Έλπη – Ελπινίκη Πετράκη, είναι μια μεγάλη επιτυχία και προσωπική και της ελληνικής ναυτιλίας.
Μετά το πέρας του συνεδρίου της WISTA που έγινε στην Κύπρο και στην εκλογή του νέου προεδρείου, η Έλπη Πετράκη, δήλωσε:
“Η WISTA International συνεχίζει να υπάρχει για έναν λόγο. Ως επαγγελματικός οργανισμός που έχει σχεδιαστεί για την ενδυνάμωση των γυναικών στη ναυτιλιακή βιομηχανία χτίζοντας γέφυρες που δημιουργούν συνέργειες μεταξύ όλων των φύλων. Δεν θα μπορούσα να είμαι πιο περήφανη για όσα έχουν επιτευχθεί μέχρι σήμερα από τις απίστευτες γυναίκες, αλλά και άνδρες, που οδηγούν την αλλαγή σε ολόκληρο τον τομέα. Η ετήσια γενική συνέλευση και τα συνέδριά μας είναι μια γιορτή της ενότητας μας. Ευχαριστούμε τη Natalia Bury Loyal και τη WISTA Cyprus για την εξαιρετική φιλοξενία, καθώς και όλους όσοι συγκεντρώθηκαν για αυτή την καταπληκτική, εμπνευσμένη εβδομάδα. Νιώθω υπερήφανη για την επανεκλογή μου”.
Μιλώντας, στο συνέδριο, η Έλπη Πετράκη, επισήμανε: “Είναι μια εκδήλωση που σηματοδοτεί την επέτειο-ορόσημο και γιορτάζει την εξέλιξή της κατά τη διάρκεια 5 δεκαετιών. Είναι ένα λαμπρό παράδειγμα ηγεσίας που δημιουργεί ένα ισχυρό προηγούμενο για να το ακολουθήσουν και άλλοι. Είμαι υπερήφανη με την εντυπωσιακή πρόσφατη ανάπτυξη της WISTA, που τώρα ανέρχεται σε 5.200 μέλη παγκοσμίως και οι στόχοι της ένωσης έχουν εξελιχθεί από την ίδρυσή της το 1974. Στόχος μας είναι να χτίσουμε γέφυρες που δημιουργούν συνέργειες μεταξύ όλων των φύλων, των εθνοτήτων και των πολιτισμών. Τα ετήσια συνέδρια μας είναι ένας εορτασμός της ενότητας μας και των επιτευγμάτων που έχουν επιτευχθεί μέχρι σήμερα από τις γυναίκες, και τους άνδρες, που οδηγούν την αλλαγή σε ολόκληρο τον τομέα”.
Η Έλπη – Ελπινίκη Πετράκη ανήκει στη δεύτερη γενιά της οικογενειακής ναυτιλιακής εταιρείας ENEA Management, η οποία διαχειρίζεται δεξαμενόπλοια και specialized tankers μικρού μεγέθους. Έχει ασχοληθεί σχεδόν με όλα τα αντικείμενα της εταιρείας και πλέον εξειδικεύεται στο operation, στο chartering και στην ανάπτυξη της εταιρείας.
Το 2022 συμπεριελήφθη για πρώτη φορά στην Lloyd’s List με τις 100 ισχυρότερες και επιδραστικότερες προσωπικότητας της παγκόσμιας ναυτιλίας, καταλαμβάνοντας την 83η θέση.
Πέρα από τη ξεχωριστή διάκριση, η πολύπλευρα δραστήρια και δυναμική Έλπη Πετράκη αναδείχθηκε τον Οκτώβριο του 2022 Πρόεδρος της WISTA International (Women’s International Shipping & Trading Association).
Λίγους μήνες νωρίτερα, τον Ιούνιο, είχε αναλάβει εκ νέου την θέση της Προέδρου στη WISTA Hellas. Και αυτές δεν είναι οι μόνες θεσμικές παρουσίες της.
Γόνος εφοπλιστικής οικογένειας με 22 χρόνια έντονης δράσης στο ναυτιλιακό επιχειρείν, είναι επίσης αντιπρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων και μέλος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος.
Η Έλπη Πετράκη ενδιαφέρεται για πολλά γνωστικά πεδία που αναπτύσσουν τον τρόπο σκέψης, τη λειτουργίας μιας επιχείρησης αλλά και συμβάλλουν στην προσωπική εξέλιξη. Φροντίζοντας παράλληλα να είναι ενήμερη για τα τρέχοντα θέματα του ναυτιλιακού κλάδου.
Σπούδασε Maritime Business and Maritime Law στο Plymouth της Αγγλίας και είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών στις Διεθνείς Μεταφορές και το Εμπόριο από το βρετανικό Guildhall University .
Είναι από τα πιο ενεργά μέλη της ναυτιλιακής κοινότητας, καθώς συμμετέχει ως ομιλήτρια σε συνέδρια και αρθρογραφεί στον ναυτιλιακό τύπο.
Η Σεμίραμις Παληού πρόεδρος της Intermepa
Η Σεμίραμις Παληού, εκτός από πρώτη γυναίκα πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος (HELMEPA) είναι και η πρώτη γυναίκα πρόεδρος της Διεθνούς Ένωσης Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη των Ωκεανών (INTERMEPA).
Η Σεμίραμις Παληού διευθύνει την εισηγμένη ναυτιλιακή εταιρεία Diana Shipping Inc. που διαθέτει από 40 πλοία χύδην ξηρού φορτίου: 4 Newcastlemax, 9 Capesize, 5 Post-Panamax, 6 Kamsarmax, 7 Panamax και 9 Ultramax. Η συνδυασμένη μεταφορική ικανότητα του στόλου της εταιρείας, είναι περίπου 4,7 εκατομμύρια dwt με σταθμισμένη μέση ηλικία τα 10,65 έτη.
Επισημαίνεται ότι η πρόεδρος της INTERMEPA, Σεμίραμις Παληού, ανέδειξε τη σημασία της συνέργειας μεταξύ των ναυτιλιακών φορέων και όλων των εταίρων στην αλυσίδα εφοδιασμού για την προώθηση της απανθρακοποίησης και των Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης του ΟΗΕ.
Η Σεμίραμις Παληού βρέθηκε για πρώτη φορά στη λίστα των Lloyd’s List με τα 100 πιο ισχυρά πρόσωπα της παγκόσμιας ναυτιλίας το 2022.
Με σπουδές υψηλού επιπέδου, η Σεμίραμις Παληού απέκτησε πτυχίο μηχανολογίας από το Imperial College του Λονδίνου και MSc στη Ναυπηγική από το University College του Λονδίνου, εκτός από τις εταιρείες που διοικεί δραστηριοποιείται έντονα στον ευρύτερο χώρο της ναυτιλίας.
Εξελέγη το 2022 στο διοικητικό συμβούλιο της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, για πρώτη φορά.
Η Μαρίλυ Φραγκίστα πρόεδρος των εφοπλιστών της Μάλτας
Η Μαρίλυ Φραγκίστα είναι Διευθύνουσα Σύμβουλος της Franco Compania Naviera S.A., μιας ναυτιλιακής εταιρείας διαχείρισης πλοίων, με μεγάλη εμπειρία και ιστορία στο χώρο της ναυτιλίας. Η καριέρα της στη ναυτιλιακή βιομηχανία μετρά πάνω από 40 χρόνια και σε αυτές τις τέσσερις δεκαετίες υπηρέτησε διάφορες μη εκτελεστικές θέσεις στο Διοικητικό Συμβούλιο θεσμικών οργανισμών του κλάδου.
Υπηρέτησε ως μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδος από το 2010 έως το 2014 και είναι ιδρυτικό μέλος της Endeavor Greece, από το 2012, υπηρετώντας στο Διοικητικό Συμβούλιο της Endeavor Greece από το 2012 έως το 2019.
Σήμερα είναι Πρόεδρος της Διεθνούς Ένωσης Εφοπλιστών της Μάλτας (MISA), από το 2022 και μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (UGS).
Η Μ Φραγκίστα είναι επίσης ιδρυτικό μέλος της Ναυτιλιακής Επιτροπής του Επιμελητηρίου Εμπορίου και Βιομηχανίας Γαλλίας-Ελλάδας (CCIFG).
Είναι κάτοχος πτυχίου στη Διοίκηση Επιχειρήσεων από το Deree College στην Αθήνα, Ελλάδα.
Η Θεοδώρα Ρήγα πρόεδρος της MedCruise
Η Θεοδώρα Ρήγα, είναι μια νεαρή γυναίκα, αλλά με μεγάλη εμπειρία στην στρατηγική ανάπτυξη των λιμένων και των εταιρειών επιβατηγού ναυτιλίας.
Καθοριστικός ήταν άλλωστε και ο ρόλος της στην προσέγγιση των εταιρειών κρουαζιέρας στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, ως στέλεχος του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης.
Οι ικανότητες της και η εμπειρία της στη διαχείριση των θεμάτων της κρουαζιέρας ήταν εκείνα τα στοιχεία που έκριναν την εκλογή της για τη θέση της προέδρου της MedCruise.
Στην Ένωση εκπροσωπούνται 150 και πλέον λιμένες από 22 χώρες (11 εντός Ε.Ε. και 11 εκτός) σε χώρες της Ευρώπης, της Ασίας και της Αφρική
Η εκλογή της Θεοδώρας Ρήγα με τριετή θητεία (2024-2027) σηματοδοτεί άλλη μία σημαντική επιτυχία για την Ελληνική Λιμενική Βιομηχανία.
Η Θεοδώρα Ρήγα είναι Γενική Εμπορική Διευθύντρια και Διευθύντρια Στρατηγικής Επικοινωνίας της ΟΛΘ Α.Ε., έχει διατελέσει Μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της MedCruise εκπροσωπώντας διαφορετικούς λιμένες της Μεσογείου, είναι Μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Οργανισμού Τουρισμού Θεσσαλονίκης και η Εκπρόσωπος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος στην Εθνική Συντονιστική Επιτροπή Κρουαζιέρας (ΕΣΕΚ).
Επιπρόσθετα, έχει διατελέσει ανώτατο διευθυντικό στέλεχος σε εταιρείες λιμένων, όπως του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς, ναυτιλιακών και χρηματοοικονομικών υπηρεσιών τα τελευταία 20 χρόνια, μέλος της Εθνικής Επιτροπής Κρουαζιέρας και Μέλος Διοικητικού Συμβουλίου ναυτιλιακής εταιρείας εισηγμένης στο Χρηματιστήριο Αθηνών, ως Εμπορική Διευθύντρια και ως Σύμβουλος Διοίκησης σε θέματα Στρατηγικής Ανάπτυξης, Πωλήσεων, Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας στις μεγαλύτερες ακτοπλοϊκές εταιρείες στην Ελλάδα, παρέχοντας επικοινωνιακή υποστήριξη στην Ένωση Επιχειρήσεων Ακτοπλοΐας.
Διαθέτει μακρόχρονη εμπειρία στον τομέα της κρουαζιέρας που τις επιτρέπει να γνωρίζει τόσο τις ανάγκες των μικρότερων (όσον αφορά την διακίνηση) λιμένων κρουαζιέρας όσο και των μεγαλύτερων λιμένων που εξυπηρετούν πάνω από 1 εκατομμύριο επιβάτες ετησίως. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η εξέλιξη της κρουαζιέρας στη Θεσσαλονίκη, όπου τα τελευταία χρόνια υπήρξε μια σημαντική μετατροπή από ένα λιμάνι με λιγότερες από 10 προσεγγίσεις ετησίως (πριν από την πανδημία) σε ένα λιμάνι με περισσότερες από 80 προσεγγίσεις.
Η Θεοδώρα Ρήγα, για την εκλογή της, είχε δηλώσει: «Πιστεύω ακράδαντα στην αξία της συλλογικής δράσης, ή όπως το λέμε στα Ελληνικά, η ισχύς εν τη ενώσει. Με όραμά να συνεχίσουμε το έργο που έχουμε κάνει τόσο καλά μέχρι στιγμής, αναβαθμίζουμε τις δραστηριότητές μας και πετυχαίνουμε ακόμα περισσότερα όλοι μαζί, διασφαλίζοντας παράλληλα την υπεύθυνη ανάπτυξη της κρουαζιέρας και ωφελώντας όλες τις πόλεις – λιμάνια και τους προορισμούς της Μεσογείου. Μέσω των συλλογικών δράσεων των μελών μας και συνεργειών με άλλες ενώσεις και θεσμούς (UNTWO, ESPO, AIVP, CLIA, IAPH κ.α.) μπορούμε να συμβάλουμε στην μεγιστοποίηση της οικονομικής, περιβαλλοντικής και κοινωνικά βιώσιμης ανάπτυξης των λιμανιών, των προορισμών και όλων των ενδιαφερομένων στη Μεσόγειο και τις παρακείμενες θάλασσες».