9/18/24

Ν. Εμμανουηλίδης (Nestle): Οι πολλές παρεμβάσεις δεν βοηθούν τον ανταγωνισμό στην αγορά




Στην πτωτική τροχιά που διαγράφει τα τελευταία δύο χρόνια η κερδοφορία της παραπέμπει η διοίκηση της Nestle στην Ελλάδα, απαντώντας στις αιτιάσεις περί κερδοσκοπίας από τις πολυεθνικές, που βρέθηκαν άλλωστε στο επίκεντρο της μάχης κατά της ακρίβειας με την κυβέρνηση να ζητά ευρωπαϊκή παρέμβαση.
«Η συζήτηση περί αισχροκέρδειας δεν ισχύει επί της αρχής» δήλωσε χθες ο επικεφαλής της εν Ελλάδι θυγατρικής του ελβετικού πολυεθνικού κολοσσού, Νίκος Εμμανουηλίδης στο πλαίσιο εκδήλωσης για την ανάπτυξη του στρατηγικού τομέα της εταιρείας στην κατηγορία των βιταμινών, μετάλλων και συμπληρωμάτων διατροφής.

«Η συζήτηση περί αισχροκέρδειας δεν ισχύει επί της αρχής»

«Για τη Nestle, ο πιο σημαντικός από όλους είναι ο καταναλωτής. Αν χαθεί η εμπιστοσύνη με τον καταναλωτή μια εταιρεία σαν τη δική μας με αυτές τις μπράντες δεν έχει μέλλον. Είναι τεράστιο λάθος να επωφεληθεί κάποιος ευκαιριακά» τόνισε χαρακτηριστικά, προσθέτοντας ότι «άρα η συζήτηση περί αισχροκέρδειας δεν ισχύει επί της αρχής»

Η εταιρεία, όπως είπε, απορρόφησε μεγάλο μέρος του αυξημένου κόστους πρώτων υλών αλλά και το επιπλέον κόστος που έφεραν οι αναταράξεις στην εφοδιαστική αλυσίδα.

Τι δείχνει η πορεία της κερδοφορίας

«Σαν εταιρεία αναγκαστήκαμε από τη μια να προσαρμόσουμε τις τιμές μας λόγω της πίεσης που σας είπα και από την άλλη να το κάνουμε με υπεύθυνο τρόπο για να μην επιβαρύνουμε τους καταναλωτές. Μέρος της κερδοφορίας μας πήγε προς αυτή την κατεύθυνση. Αν δει κάποιος τα αποτελέσματα μας στην Ελλάδα την τελευταία διετία η κερδοφορία μας είναι μειωμένη και πτωτική».

Υπενθυμίζεται ότι με βάση τα οικονομικά αποτελέσματα που δημοσίευσε πρόσφατα οι πωλήσεις της Nestle στην Ελλάδα έφτασαν πέρυσι στα 409,040 εκατ. ευρώ έναντι 370.039 εκατ. ευρώ στην προηγούμενη χρήση. Ωστόσο η κερδοφορία συμπιέστηκε, καθώς τα κέρδη προ φόρων το 2023 ανήλθαν σε 26,52 εκατ. ευρώ μειωμένα κατά 9,22% σε σχέση με τα 29,2 εκατ. ευρώ του 2022 ενώ κατά 8.59% μειώθηκαν τα καθαρά κέρδη και διαμορφώθηκαν στα 21,119 εκατ. ευρώ έναντι 23,104 εκατ. ευρώ το 2022.

Ο κ. Εμμανουηλίδης έκανε αναφορά και στις νομοθετικές παρεμβάσεις που έχουν γίνει στην αγορά τα τελευταία χρόνια για την αντιμετώπιση της ακρίβειας. Αλλωστε η Nestle, μια εκ των πολυεθνικών που δραστηριοποιείται στην αγορά βρεφικού γάλακτος, έχει προσφύγει στο ΣτΕ μέσω του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Παιδικών Τροφών και Ειδικής Διατροφής Ελλάδος (ΣΕΠΤΕΔΕ) του οποίου είναι μέλος, για την ακύρωση του πλαφόν στο περιθώριο κέρδους στο βρεφικό γάλα.

Η αγορά μπορεί να αυτορυθμιστεί

«Οι πολλές παρεμβάσεις δεν βοηθάνε τον ανταγωνισμό και ακόμη περισσότερο δεν συμβάλλουν στο να χτιστεί η εμπιστοσύνη μεταξύ εταιρειών και καταναλωτή αλλά και των εταίρων. Δεν είμαστε μόνοι μας υπάρχουν παραγωγοί, εμείς και οι λιανέμποροι. Εδώ οι πολλές παρεμβάσεις δημιουργούν προβλήματα στη σχέση αυτών των εταίρων.


Επιπλέον ο ρόλος των αρχών είναι να προστατεύουν τον υγιή ανταγωνισμό και από τη στιγμή που υπάρχει ποικιλία στην προσφορά, υπάρχουν σωστές τιμές αυτή η αγορά αυτορυθμίζεται».

Μάλιστα ο επικεφαλής της Nestle αναφέρθηκε και στους ελέγχους που έχει δεχτεί η εταιρεία από τη ΔΙΜΕΑ.


«Έχουμε ελεγχθεί πολλές φορές και συνέχεια είμαστε μια μεγάλη εταιρεία με πολλούς κωδικούς. Μέχρι τώρα δεν έχει βρεθεί τίποτε για τη Nestle παρ’ όλα αυτά είναι κάτι παίρνει μεγάλο μέρος της ενέργειάς μας και δεν βοηθά καθόλου στη σχέση εμπιστοσύνης με τους καταναλωτές και εταιρείες που για εμάς είναι στρατηγική προτεραιότητα» σημείωσε.
Ανάκαμψη της κατανάλωσης

Σε ό,τι αφορά την πορεία των τιμών εκτίμησε ότι υπάρχει αποπληθωρισμός στα τρόφιμα αλλά σε κάποιες κατηγορίες στις οποίες δραστηριοποιείται η Nestle, υπάρχει μεγαλύτερη επιρροή από την αύξηση του κόστους των πρώτων υλών. Όπως για παράδειγμα ο καφές που είναι ένα μεγάλο κομμάτι στην ελληνική αγορά η τιμή οποίου καφέ συνεχίζει να ανεβαίνει σε πολύ μεγάλα ποσοστά.

Πάντως η κατανάλωση έχει αρχίσει να ανακάμπτει. Όπως είπε ο κ. Εμμανουηλίδης, όλες οι εταιρείες που αναγκάστηκαν να κάνουν ανατιμήσεις λόγω της πίεσης των πρώτων υλών έχουν και μια πίεση στους όγκους. Αυτό το είδαμε πολύ πιο έντονα πέρυσι αλλά σιγά σιγά βλέπουμε οι όγκοι να επανέρχονται και να ανακάμπτουν. Στο πρώτο εξάμηνο βλέπουμε ανάκαμψη του όγκου αλλά βλέπουμε και άλλες διαφοροποιήσεις, όπως το γεγονός ότι η ζήτηση μετακινείται από το out of home, στο σούπερ μάρκετ».

Το άνοιγμα στην αγορά συμπληρωμάτων διατροφής και βιταμινών

Σε ό,τι αφορά το άνοιγμα στην αγορά των βιταμινών και των συμπληρωμάτων διατροφής, δραστηριότητα που πέρασε στη Nestle Ελλάς με την εξαγορά τον περασμένο Απρίλιο της διανομής των προϊόντων της Solgar στην Ελλάδα από την εταιρεία ISO-PLUS Α.Ε, εταιρεία περιμένει μεγάλη ανάπτυξη. Θα παραμείνει στο κανάλι του φαρμακείου αλλά παράλληλα μέσω της Nestlé Health Science στην Ελλάδα – συστάθηκε τον περασμένο Νοέμβριο- θα εστιάσει στην υποστήριξη της υγείας μέσω της διατροφής. Όπως ανέφερε ο κ. Εμμανουηλίδης με την κλιματική κρίση και την προστασία της υγείας να αποτελούν τις δύο σημαντικές προκλήσεις για τη βιομηχανία τροφίμων σήμερα, το μέλλον των τροφίμων περνά μέσα από την επιστήμη. Αποτελεί ένα μικρότερο κομμάτι από τις άλλες δραστηριότητες της εταιρείας, θα λειτουργήσει συμπληρωματικά έχει στρατηγικό ρόλο, καθώς θα βοηθήσει να διαφοροποιηθεί από τον ανταγωνισμό.


Από την πλευρά της η Ηρώ Κουμάκη, Business Executive Officer (BEO), ΝHSc Greece, τόνισε ότι η Nestlé Health Science αποτελεί παγκόσμιο ηγέτη στο κομμάτι τόσο της κλινικής διατροφής όσο και στην κατηγορία βιταμινών και συμπληρωμάτων διατροφής. Διανέμουμε και παραδίδουμε προϊόντα σε πάνω από 100 χώρες. Ένα σημαντικό κομμάτι της δραστηριότητάς μας ξεκινά από την Ελβετία και εστιάζει στο κομμάτι της έρευνας και της καινοτομίας».