8/25/24
Ελληνική ακτοπλοΐα: Η ακτινογραφία των 33 εταιρειών που κυριαρχούν σε 115 νησιά της χώρας.
Το περσινό καλοκαίρι 155 ακτοπλοϊκά πλοία εξυπηρετούσαν καθημερινά 115 νησιά της χώρας, είτε συνδέοντάς τα με την ενδοχώρα είτε πραγματοποιώντας συνδέσεις μεταξύ τους.
Η εταιρεία οικονομικών συμβούλων XRTC με επικεφαλής τον τραπεζίτη Γιώργο Ξηραδάκη δημοσίευσε την έρευνά της για την ακτοπλοΐα. Εκεί κατηγοριοποίησε τις 33 εταιρείες που δραστηριοποιούνταν στην ελληνική ακτοπλοϊκή αγορά σε τρεις κατηγορίες ανάλογα με το μέγεθος του στόλου τους, το είδος των πλοίων τους και τα χαρακτηριστικά τους.
1.Μεγάλες εταιρείες
Σύμφωνα με την κατηγορία, στις μεγάλες εταιρείες εντάσσονται η Attica/ΑΝΕΚ και οι Μινωικές, θυγατρική του ναπολιτάνικου ομίλου Grimaldi, οι οποίες δημοσιοποιούν τα οικονομικά τους στοιχεία.
Ο όμιλος Attica μετά την ολοκλήρωση της συγχώνευσης με απορρόφηση της ΑΝΕΚ, σύμφωνα με την από 4/12/2023 απόφαση του υπουργείου Ανάπτυξης, έχει στόλο που περιλαμβάνει τα εμπορικά σήματα Superfast Ferries, Blue Star Ferries, Hellenic Seaways και ANEK Lines. Ο ακτοπλοϊκός της στόλος αριθμεί 44 πλοία, από τα οποία τα 28 είναι συμβατικά επιβατηγά οχηματαγωγά πλοία και τα 13 ταχύπλοα. Επίσης, διαθέτει και δύο φορτηγά οχηματαγωγά πλοία.
Η εταιρεία Μινωικές Γραμμές ΑΝΕ και η θυγατρική της Minoan Italia SpA ανήκουν στον ιταλικό όμιλο Grimaldi. Ο στόλος που δραστηριοποιείται στη γραμμή Πειραιάς – Κρήτη έχει τρία συμβατικά επιβατηγά οχηματαγωγά πλοία.
Οι Attica και η Minoan Lines, που δραστηριοποιούνται στην ελληνική ακτοπλοΐα, ανήκουν σε δύο από τους μεγαλύτερους ακτοπλοϊκούς ομίλους της ευρωπαϊκής αγοράς.
Σύμφωνα με το περιοδικό «Shippax Market 2024», οι όμιλοι Grimaldi και Attica καταλαμβάνουν την πρώτη και την έκτη θέση αντίστοιχα στους δέκα μεγαλύτερους ακτοπλοϊκούς ομίλους διαχείρισης συμβατικών επιβατικών οχηματαγωγών πλοίων παγκοσμίως σε επίπεδο μεγέθους στόλου (gross ton size).
Επίσης, ο όμιλος Attica καταλαμβάνει την πρώτη θέση παγκοσμίως στη μεταφορική ικανότητα επιβατών ακτοπλοΐας με δυνατότητα μεταφοράς 51.000 επιβατών, ακολουθούμενος από τις GNV και Grimaldi.
Τα πλοία των Attica/ΑΝΕΚ και Μινωικών αποτελούν τους στυλοβάτες της αγοράς, αφού διακινούν επιβάτες και, προπάντων, το μεγαλύτερο μέρος των φορτίων από και προς τα νησιά. Καλύπτουν καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους τις ανάγκες των κατοίκων στη νησιωτική χώρα με μεγάλα επιβατηγά οχηματαγωγά πλοία των οποίων ο μέσος όρος μήκους είναι 145 μέτρα.
Seajets
Η εταιρεία Seajets συμφερόντων του κ. Μάριου Ηλιόπουλου είναι η μεγαλύτερη ιδιωτική ελληνική ακτοπλοϊκή εταιρεία με στόλο 29 πλοίων (24 ταχύπλοα και πέντε συμβατικά). Διαθέτει τον μεγαλύτερο στόλο ταχυπλόων παγκοσμίως και εξυπηρετεί 50 νησιά στο Αιγαίο με 400 διασυνδέσεις μεταξύ τους.
Η Seajets χρησιμοποιεί τα περισσότερα ταχύπλοα πλοία της μόνο κατά την υψηλή τουριστική περίοδο, προσαρμόζοντας τα δρομολόγιά της. Απολαμβάνει λοιπόν τα ιδιαίτερα πλεονεκτήματα των ταχυπλόων που δραστηριοποιούνται μόνο την περίοδο υψηλής ζήτησης.
H εταιρεία συνεχίζει τις αγορές μεταχειρισμένων πλοίων όπως τα προηγούμενα χρόνια, αποκτώντας τους τελευταίους μήνες τα κάτωθι οκτώ πλοία: Τα αδελφά πλοία «Osman Gazi 1» και «Orhan Gazi 1», που ναυπηγήθηκαν στην Austal (Henderson) της Αυστραλίας το 2007 για λογαριασμό της τουρκικής Istanbul Deniz Otobusleri (IDO).
Τα ταχύπλοα «Superrunner Jet 2» (1999) και «Champion Jet 3» (1997).
Το «Eurochampion Jet» (πρώην «HSC Natchan Rera»), που κατασκευάστηκε το 2007 στην Αυστραλία από την Incat.
Το συμβατικό πλοίο «Super Star II» (1986).
Το συμβατικό πλοίο «Express Skiathos» (1996) από τον όμιλο Attica, το οποίο δραστηριοποιείται στις Σποράδες.
Το High-Speed Catamaran «Olympic Champion Jet» (πρώην «Santorini Palace»), ναυπηγημένο το 2005, των Μινωικών Γραμμών με μακροχρόνια ναύλωση. Το πλοίο έκανε το δρομολόγιο για Μύκονο, Σαντορίνη, Πάρο, Σύρο, Νάξο ή Τήνο από Πειραιά ή Ηράκλειο.
Τέλος, η εταιρεία ναύλωσε το πλοίο της «Caldera Vista» στην εταιρεία Africa Morocco, το οποίο θα δρομολογήσει στη γραμμή Ταγγέρη – Αλχεθίρας.
Εκτός από τη Seajets, ο κ. Ηλιόπουλος έχει δημιουργήσει την εταιρεία κρουαζιέρας Neonyx Cruises και διατηρεί επίσης στόλο φορτηγών πλοίων. Η Neonyx Cruises έχει τα κρουαζιερόπλοια «Mykonos Magic» (πρώην «Costa Magica»), «Aegean Majesty» (πρώην «Veendam»), «Queen of the Oceans» (πρώην «Oceana») και «Majesty of the Oceans» (πρώην «Majesty of the Seas»).
2. Μεσαίες εταιρείες
Σε αυτή την κατηγορία η XRTC εντάσσει τέσσερις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον χώρο τόσο σε κύριες όσο και σε άγονες και ενδονησιωτικές γραμμές.
Οι εταιρείες Fast Ferries, Levante Ferries, Golden Star Ferries και Dodekanisos Seaways δραστηριοποιούνται με συμβατικά πλοία καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου.
«Η αναφορά μας εδώ γίνεται πάντα σε επίπεδο στόλου και μόνο, καθώς αυτές οι εταιρείες δεν δημοσιοποιούν οικονομικά ή άλλου είδους στοιχεία. Τα στοιχεία των στόλων προέρχονται από τις ιστοσελίδες των εταιρειών, ενώ τα στοιχεία για τις αγοραπωλησίες των πλοίων προέρχονται από το Διαδίκτυο και από πηγές της αγοράς», επισημαίνουν οι συντάκτες της έρευνας.
Fast Ferries
H Fast Ferries ιδρύθηκε από τους Παναγιώτη και Γιάννη Παναγιωτάκη το 1989. Ο στόλος της αποτελείται από τρία πλοία συμβατικού τύπου, τα «Fast Ferries Andros», «Αικατερίνη Π.» και «Θεολόγος Π.», καθώς και το ταχύπλοο «Thunder». Η εταιρεία δραστηριοποιείται στις γραμμές Ραφήνα – Ανδρος – Τήνος – Μύκονος και Πειραιάς – Σύρος – Μύκονος – Νάξος. Από το καλοκαίρι του 2023 με το πλοίο «Thunder» υλοποιεί το δρομολόγιο Πειραιάς – Σύρος – Μύκονος – Πάρος – Ιος – Σαντορίνη – Ηράκλειο.
Levante Ferries
Η Levante Ferries, συμφερόντων κ. Γιώργου Θεοδόση, δημιουργήθηκε το 2015 από την ένωση των τριών ακτοπλοϊκών εταιρειών Levante, Ionissos και Zante Ferries. Εχει έξι πλοία, τα «Fior di Levante», «Mare di Levante», «Ανδρέας Κάλβος», «Κεφαλονιά», «Smyrna di Levante» και «Contessa di Levante», εκ των οποίων τα τέσσερα είναι δρομολογημένα από Πάτρα και Κυλλήνη για Ζάκυνθο, Κεφαλονιά και Ιθάκη.
Golden Star Ferries
Η εταιρεία έχει τέσσερα πλοία, εκ των οποίων δύο συμβατικά («Superferry» και «Andros Queen») και δύο ταχύπλοα («Superexpress» και «Golden Princess»). Το τελευταίο, το οποίο αποκτήθηκε το 2023, είναι το πρώην «Gotlandia II», ένα ταχύπλοο Monohull που κατασκευάστηκε στα ιταλικά ναυπηγεία της Fincantieri το 2006. Η χωρητικότητά του είναι 6.554 GT και το βύθισμά του 3,3 μέτρα. Το ολικό μήκος του (LOA) είναι 122 μέτρα και το πλάτος του 16,65 μέτρα. Μπορεί να μεταφέρει έως 780 επιβάτες και 160 Ι.Χ. και αναπτύσσει ταχύτητα 35 κόμβων.
Dodekanisos Seaways
Η Dodekanisos Seaways της οικογένειας Σπανού δραστηριοποιείται στις θαλάσσιες συγκοινωνίες στα Δωδεκάνησα και τα νησιά του Βορειοανατολικού Αιγαίου. Διαθέτει δύο ταχύπλοα καταμαράν, το «Dodekanisos Express» και το «Dodekanisos Pride», καθώς και το επιβατηγό οχηματαγωγό «Παναγία Σκιαδενή», τα οποία καλύπτουν 17 νησιωτικούς προορισμούς.
3. Μικρότερες εταιρείες
Σε αυτή την κατηγορία οι συντάκτες της έρευνας εντάσσουν 24 εταιρείες που δραστηριοποιούνται κυρίως σε άγονες και ενδονησιωτικές γραμμές. Η αναφορά εδώ γίνεται πάντα σε επίπεδο στόλου και μόνο, καθώς αυτές οι εταιρείες δεν δημοσιοποιούν οικονομικά ή άλλου είδους στοιχεία.
«Πρέπει να τονίσουμε ότι πολλές από αυτές τις εταιρείες παρά το γεγονός ότι έχουν τοπικό χαρακτήρα παρουσιάζουν καινοτόμες διαχειριστικές δομές, υιοθετούν προγράμματα καρτών προνομίων, κρατήσεις online, web check in, e-tickets, όπως οι μεγαλύτερες εταιρείες και εξελίσσουν το προϊόν της ακτοπλοΐας.
Επίσης, τονίζουμε ότι οι περισσότερες από τις εταιρείες αυτές επισκευάζουν ή και σε κάποιες περιπτώσεις χτίζουν τα πλοία τους στην Ελλάδα, γεγονός που χρήζει ιδιαίτερης ευαρέσκειας και στήριξης από το κράτος αλλά και όλους τους δημόσιους φορείς. Βασική προϋπόθεση, όμως, αποτελεί η ανάπτυξη εταιρικού προφίλ με στόχο να μπορέσουν να αντλήσουν τραπεζικά κεφάλαια».